سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه بسیار یاد مرگ کند، خداوند دوستش خواهد داشت . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

بهرنگ
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:3بازدید دیروز:0تعداد کل بازدید:23576

بهرنگ خرمی :: 85/3/1::  11:5 عصر

الهعغیل

بهرنگ خرمی :: 85/2/27::  7:59 عصر

محل قرار گرفتن تپ چنجر :

تپ چنجر بیشتر در طرف فشار قوی نصب می گردد اما گاهی هم در سمت فشار ضعیف دیده می شود برای تپ چنجری که در طرف فشار قوی نصب می گردد می توان مزیتهای زیر را برشمرد :

الف : در طرف فشار قوی جریان کمتر است لذا برای تپ چنجرهایی که در زیر بار عمل می کنند حذف جرقه و مسئله عایقی ساده تر است .

ب : چون تعداد دور سیم پیچ فشار قوی بیشتر است ، لذا امکان تغییرات یکنواخت تر و پله ای کوچکتر براحتی میسر است .

در ترانسهایی که نقطه صفر ستاره آنها زمین شده است ، تپ چنجر را عموماً در سمت صفر زمین شده قرار می دهند .

کلیدهای فشار قوی

کلید های فشار قوی تنها یک وسیله ارتباط برقرار کردن بین مولدها و ترانسفورماتور ها و مصرف کننده ها و سیمهای انتقال انرژی و یا جدا کردن آنها از یکدیگر نیستند . بلکه حفاظت دستگاهها و وسایل و سیستم های الکتریکی را در مقابل جریان زیاد و بار زیاد و جریان اتصال زمین نیز بر عهده دارند . بدین جهت با چشم پوشی از بعضی از حالت های استثنائی باید کلیدهای فشار قوی بتوانند هر نوع جریانی را اعم از جریان کوچک بار سیمها ( جریان خازنی خطوط ) و یا جریان مغناطیسی ترانسفورماتور بدون بار تا بزرگترین جریانی که ممکن است در شبکه به وجود آید ( جریان اتصال کوتاه ) از خود عبور دهند بدون این که اثرات حرارتی و یا این دینامیکی این جریانها خطراتی برای کلید فراهم سازد .

بدین ترتیب باید کلید فشار قوی در مقابل اثرات دینامیکی و حرارتی جریانها مقاوم باشد . البته برای این که ساختمان کلید ساده تر و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد ، اغلب استقامت الکتریکی و دینامیکی و حرارتی کلید را توسط دستگاههای حفاظتی تا حدودی محدود می کنند . کلید های فشار قوی را می توان بر حسب وظایفی که به عهده دارند به انواع مختلف زیر تقسیم نمود .

1-                   کلید بدون بار یا سکسیونر

2-                   کلید قابل قطع زیر بار یا سکسیونر قابل قطع زیر بار

3-                   کلید قدرت یا دیژنکتور

1)       کلید بدون بار « قطع کننده یا سکسیونر »

قطع کننده وسیله ای است برای ارتباط دستگاهها و سیستمهای برقی و اصولاً در جائی بکار برده می شود که بدون ولتاژ کردن آن قسمت مورد نظر باشد ، قطع و وصل این کلید در صورتیکه از جریان کوچک شارژرها صرف نظر شود ، نباید قطع جریان و یا برقراری جریان گردد . به عبارت دیگر قطع و وصل سکسیونر باید بدون ایجاد جرقه انجام گیرد .

در ضمن باید این کلید در حالت قطع دارای قدرت عایقی بسیار قوی در دو سر تیغه باز کلید باشد . زیرا سکسیونر باز در حقیقت حفاظت افرادی را که در شبکه بدون ولتاژ شده کار می کنند نیز بعهده دارد .

از آنچه که گفته شد چنین نتیجه می شود که سکسیونر یک کلید نیست بلکه یک ارتباط دهنده یا قطع کننده مکانیکی بین سیستم ها است ، بدون اینکه مداری بسته شود . سکسیونر باید در حالت بسته یک ارتباط گالوانیکی محکم و مطمئن در کنتاکت هر قطب برقرار سازد و مانع افت ولتاژ گردد . لذا باید مقاومت عبور جریان در محدوده سکسیونر کوچک باشد تا حرارتی که در اثر ، کار مدام در کلید ایجاد می شود از حد مجاز تجاوز نکند . این حرارت توسط ضخیم کردن تیغه و بزرگ کردن سطح تماس در کنتاکت و فشار تیغه در کنتاکت دهنده ، کوچک نگه داشته می شود .

مورد استعمال سکسیونر

همانطور که گفته شد اصولاً سکسیونرها وسائل ارتباط دهنده مکانیکی و گالوانیکی قطعات و سیستمهای مختلف می باشند و در درجه اول بمنظور حفاظت اشخاص و متصدیان مربوطه در مقابل برق زدگی به کار برده می شود . بدین جهت طوری ساخته می شوند که در حالت قطع یا وصل ، محل قطع شدگی یا چسبندگی بطور واضح و آشکار قابل رؤیت باشد . یعنی در هوای آزاد انجام گیرد .


   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ